19 Feb 2012

Cocktail Custard Pudding

yum2

Cocktail Custard Pudding
Sumber : byk sgt sumber yg dirujuk

Ingredients (pudding custard)
1 cup tepung custard
4 cup air
1 tin susu cair
gula secukup rasa

Cara² Untuk Puding Custard
-mula² sebatikan tepung custard dgn air yg suam dlm periuk.(air paip pon ok ) =D
sebab kalu gunakan air panas tepung akan jd likat.. takot xmenjadi plakk.. betoll. believe me ya

then,

- masak atas api yg slow jer. at det time bole la msokkan susu cair ngan gula.
nk letak susu byk2 pon xpe, sedapppp. sebb susu cair xmanis mana pon. gula tu pndai2 la yer. manis2 buah org kate. *jgn manis sgt. kita kene jge ksihatan kalu nk mkn mkanan yg sedap² bile dh tua nnt.

-letak kan secubit garam. tok lemakkan custard kita td =)

bukan lemak cm mane. alaaa.. kasi dy creamy ckit. phm jer kan??
*sentiasa kaco tok dptkan teksture yg halus, mulus lagi berseri. (takot berketul² nnt)

-Bila hampir likat, tuang ke dalam bekas dan sejukkan dlm peti sejuk. Puding akan mengeras dan ready tok dipotong.

Bahan² Untuk Kuah

1 tin susu cair
1 tin buah²an dalam tin (cocktail)

Cara² Untuk Kuah

- Cmpurkan sume bahan xcept buah. Kaco atas api dan padamkan api bila mendidih.

letakkan puding yg telah siap dpotong dlam bekas yg cantik2. Letakkan kuah, lastly hiaskan dgan buah² td. Sgt3 sesuai dihidangkan sejuk.

Try la! xmenyesal punyer =) hehehe














16 Feb 2012

pesanan buat adikku

untuk adik yg disayangi: Muhd Nazmi Baharuddin.. belajarlah rajin2.. tolonglah jangan main game RO jer setiap hari. Exam pon nk dekat dah.. dok uma tu jgn la keje on9 jer, bace buku tu..
kesian tgk mak asyik membebel jer tok ko.. dh la mak ad darah tggi. tolong la yer amy,, sepanjang akak yg comel ni xde kt umah, plezzz.. jage la mak baik2.. mak jer yg kte ad skrg ni..

jgnla buat mak susah hati dengan prangai degil tu. bcoz i luv u my little bro. im juz giving some advice ok =)
jgn tggal solat, hari2 la bace quran tu. sedekahkn kt abah.. hari2 taw!
masalah juge ye adik ni jenis yg xtakot kt akak dy.. kalu karate dy, dy silatnye akak dy balek... memg xdega ckap betol.. amy2..
jd ank yg soleh untuk mak abah  =)

buat abah~ Baharuddin Ishak

bila duduk termenung dalam bilik... tibe2 teringatkan abah.. ak teringat kenangan kecik2 mase abah ajar ak math ngn bi dulu..hehe. asyik kene marah jer sebb xdpat slesaikn soklan bahagi.. abah kate dulu mase sek menengah abah study kat sek mat saleh.. "wahh teror betol abah!" haha.. abah ngn bgganya trsengih..

mase kecik dulu ak memg slalu sgt brkepit dgn abah.. kalu dulu mak nk balek kmpung mst abah x bg ak ikot.. sebb abah keje.. pastu kawan dy tny, np yati xikot maknye balek kg.. abah ckap"eh nnt xd bantal pelok plak.. tgkla badan yati tu sihat" pergghhh... malu gile ak bile ingat balek.. nsib bek time tu kecik lg xpaham ap2 sgt. hehe.. lawak2.

waktu tu ak keluar berdua ngn abah jer g keluar ipoh. kwan dy mntak tolong drive bawak balek keta, hehe dlam kete ak cakap, "syok abah kete ni". abah ckap "haaaaa, kalau nk naik kete cmni yati kene blajar pndai2.. masok u pstu keje bagus2.. beli kete, bole bg abah 1" haha ak gelak.."ok nnt org beli 1 tok abah!" tp.. skrang.. abah dh xde.. rase terkilan sebb ak xsempat nk buat semua tu tok abah.
berlenang air mata bile dengar lagu ni...  rindu sgt kat abah

betapa ak merinduimu abah
maafkan ankamu kerana dulu selalu menyakitimu
xkire ape pon terjadi, jauh di sudut hatiku ak menyayangimu
dulu sgt sukar tok ak menunjukkan rase sayangku terhadapmu

kain pelekat yg pena ak hadiahkan mewakili rasa cintaku kepadamu
malu rasanya untuk meluahkan, ak menyesal.. 
menyesal kerana sudah trlambat untukku melafazkan kata sayang kepadamu

abah,
damailah kau disana
ankmu akn selalu mendoakan kesejahteraanmu

Ya Allah,
kau kasihanilah abahku 
sebagaimana dy mengasihani ak sejak ak masih kecil
sesungguhnya ak sgt menyayangi abah
"Rabbighfir lii waliwaa lidayya warhamhumaa kamaa rabbayaana shaghiira"
abah mase muda2 jd askar dulu.. hehe, comel





12 Feb 2012

will be miss u oll ♥INTRADE♥

Dip in International Trade... course yg kami pilih tok 3 taon.. pejam celik tggal lg 3 mggu nk abez blajar.
sayonara tok kwan2 sekelas.. mst rase rindu kan nnt.. hehe.
xtaw nk tulis ape,, ngntok dh.. lailatus saidah. wassalam!
nmpak x kwan yg mcm kena smpuk tu?? dy memg lawak..haha

zaman sem 1.. still cam budk2

rehlah ~lata belatan

intrade lagi =)

newest pict of us


7 Feb 2012

Alhamdulillah pintu taubat masih terbuka


Menceritakan tentang seorang hamba Allah:
bgun pg.. gosok gigi.. usai berwuduk, terus tunaikan solat subuh.. jam menunjukkan pukul 6.40 pg.. "lmbat lg subuh ak pg ni, bila agknya nk berubah.. tahajud boleh kire bp kali jer setahon"
slesai bace quran 1 page, dok pk "nk bace mathurat ke x ek? takot nnt xsempat plak nk turun.. petang krang insyaallah ak try" menuju ke koridor, hmba ini menguak pintu... "Subhanallah! np gelap lg ni... ish xkan tu matahari.. slalunya cahaya matahari terbit belah tingkap sana.. dy tergetar2 sketika,, yA Allah.. alamat KIAMAT ker ni.. rase resah membelenggu.. sikit2 terasa mata mulai basah...

Apabila diamati betol2.. rupa2nya itu bulan.. bulan yg menerangi bumi... cantiknya bulan pg ni.. alhamdulillah, Allah masih bg peluang untuk ak bertaubat, bisik hatinya... kalaulah kiamat hari ini, sudah tentu ak akn menyesal spanjang perjalanan di akhirat nnt.. kerana ak belom benar2 bertaubat kpada Allah.. belom tentu taubat yg pernah ak lakukan dulu kala diterima Allah.. kerana setiap hari dikatakan ak melakukan dosa, dosa yg kecik pon lama2 makin byk dan membesar...

knapalah susah untuk melakukan kebaikan di mata manusia yg hina ini, ibadat sunat amatlah jarang sekali.. Ya Rahman Ya Rahim, jgnlah KAU pesongkan hati kami setelah kau berikan hidayah kepada kami... padahal dh tahu tentang balasan Allah swt kelak.. 

Teringat akan satu article ni:

Matahari Terbit dari Barat
Setiap hari matahari memohon kpd Allah swt agr dy dpt brsujud kpdNYA, dan Allah mengarahkan agr matahari pulang ke timur shingga kembali ke barat. lepas tu matahri memhon untuk sujud lg, Allah mengizinkan dan mengarahkan matahari beredar ke timur shingga kembali ke barat. Begitulah setiap hari putaran matahari sehinggalah ia melihat sndiri bumi dipenuhi dengan kemaksiatan, manusia xlg pedulikan ajaran dan nasihat, atau sebaliknya. Manusia juga xlg mngambil berat akan hukum2 Allah swt dan Rasul2nya.
Maka matahari pon memohon pada Allah agr terus brsujud dan dy xmahu lg pulang ke dunia ini. lalu Allah pon mengizinkannya bersujud di bawah Arasy slama bbrapa malam.

Kata ulama: stelah matahari terus bersujud kpd Allah slama 3 hari d bwah Arasyi, malam menjadi terus menerus pnjgnyer. Dan keadaan itu xdsedari mlainkan mreka yg bngun brtahajud pd tgh malam, dan berzikir stiap malam. Smpailah pada malam itu mreka yg telah siap beribadah mndapati fajar tetap tidak terbit. Lntas mreka kmbali menymbung ibadah dan stelah slesai, sperti biasa mreka keluar mlihat keadaan langit dan bintang keadaannya tetp sama. Mreka yakin ini adlah alamat kiamat, maka mreka saling mengkhabarkan ssama mreka shingga semua mnusia brkmpul d msjid, menangis dan menolong pertolongn Allah swt.

Stelah cukup 3 hari, maka matahari pon terbit. Namun Allah mngarahkan ia terbit dr arah barat.  Semua manusia tahu itu adalah petanda kiamat. Lalu menangislah semua ahli langit dan bumi. "Bukankah matahari itu terbit dri barat?" maka manusia seluruhnya menangis serta rendah diri memandang ke langit. Mereka melihat cahaya matahari dan bulan sangat brbeza, tidak sprti biasa.. Sesungguhnya tidak berguna lagi tangisan pada hari trsebut.

Dari Abi Dzar katanya: Aku telah msok ke msjid ktika wktu tggelam matahari (senja) dan ketika itu Nabi Muhammad saw sedang duduk, baginda pun brsabda: "Wahai Abi Dzar, tahukah kamu kemana prginya matahari ini?
Katanya: Hanya Allah dan RasulNya lebih mngetahui.
Nabi brsabda: "sesungguhnya ia pergi meminta izin kpd Tuhannya untuk brsujud, maka Allah mengizinkannya.. dan seolah2 dikatakan kpdnya, 'Terbitlah kamu dr arah mana kamu datang. Maka ia pun terbit dr sebelah baratnya". (dan demikianlah tempat tetap baginya)


5 Feb 2012

impikan seperti mereka ♥

dengan gmbar saja dh tnjukkan rasa di hati =)
=) sweet sgt3




saya dh ad novel ni =D


belom beli lg.. i will insyaAllah =)